Saturday, July 28, 2012

Rukun Islam

Menyembah dan mengabdikan diri kepada Allah melalui seluruh kehidupan kita, jiwa raga kita dan harta milik kita sehingga tertegaknya keislaman yang sempurna.
  1. MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH
    “Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan Nabi Muhamad itu adalah pesuruhnya ” Dengan Syahadatain, iaitu, kita mengabdikan diri dengan hati sanubari dan dengan pengakuan lidah kita bahawa Tuhan yang Maha Esa itu adalah Allah s. w. t. dan Nabi Muhamad s. a. w. itu adalah pesuruhnya.
  2. SOLAT LIMA WAKTU SEHARI SEMALAM
    Solat adalah ibadat fardu yang wajib dilakukan oleh orang Islam lima kali sehari. Solat lima waktu ini dikenali sebagai solat Fardu atau solat yang wajib dilakukan.
  3. BERPUASA PADA BULAN RAMADHAN
    Menahan nafsu makan dan minum serta menjauhi segala laranganNya. Akankn melahirkan rasa keinsafan di dalam keperibadian kita serta meningkatkan ketaqwaan kepada Allah s. w. t.
  4. MENGELUARKAN ZAKAT
    Menyerahkan sebahagian harta milik kita kepada mereka yang berhak menerimanya mengikut agama.
  5. MENGERJAKAN HAJI
    Kepada mereka yang mampu. Dengan mengerjakan Haji, kita menyembah Allah dengan harta kekayaan milik kita, dan mengunjungi ke Baitullah bagi mereka yang berkemampuan sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.